Skoč na obsah Skoč na menu

DAKAR 2018: Svitko v plnej príprave

DAKAR 2018: Svitko v plnej príprave

Vyfintenú fabrickú KTM-ku poslal do Le Havre, kde ju vo štvrtok naložia na loď do Južnej Ameriky. Slovenský motocyklový pretekár Štefan Svitko (35) sa už naplno chystá na svoj deviaty Dakar (6. až 20. januára).

Postaví sa naň so štartovným číslom deväť. „Vždy to bolo moje šťastné číslo. Páči sa mi. Mám ho rád. Na budúci ročník Dakaru sa teším možno ešte viac než pred rokom. Azda aj preto, že sa mi vyhýbajú zranenia. Okrem zošívaného prsta – no to je slabota,“ tvrdí sympaťák zo Žaškova.

O tíme
Všetko dôležité ostalo ako bolo, len so sebou berieme môj starší karavan, v ktorom sa cítim ako doma. Aspoň nebudeme mať problém s elektrinou vo vysokých nadmorských výškach ako naposledy. Máme v tíme dvoch nových ľudí – Dominikov Žaža a Guláša. Idú s nami, lebo chcú zažiť atmosféru Dakaru. Ich priorita bude priviezť mi karavan a pomáhať nám v depe. Z domu si vezmeme bôčikové nátierky a niečo si kúpime aj v Peru, keďže v karavane si môžeme variť. Samozrejme, nechýba ani povinná dezinfekcia (smiech). Veď sme z Oravy! Tentoraz si so sebou, po žalúdočných problémoch z minulého ročníka, beriem aj rôzne lieky. Nechal som si v lekárni poradiť.

O rozpočte
Všetko ostáva na približne takej úrovni ako pred rokom. Štartovné sa opäť zvýšilo – na 65 000 eur pre päť ľudí, dve autá a motorku. Mal som v pláne ísť o dvoje pretekov v Afrike viac, ale to bohužiaľ nevyšlo. Preto by bolo super, keby som na budúci týždeň absolvoval tréningové sústredenie so španielskym tímom v Maroku. Jazdili by sme tam podľa navigačných prístrojov, aké sú aj na Dakare. Každý deň bude nachystaná iná etapa cez pieskové duny, čo by mi veľmi pomohlo. Ak to nevyjde, budem trénovať na Záhorí a iste pôjdem aj do Chorvátska.

O motorke
Našťastie mi, aj napriek zlému výsledku, ostala fabrická KTM-ka. Som rád, že môžem sedieť na takomto špeciáli. Je pripravená, mala by byť v poriadku, nebol s ňou žiaden problém ani naposledy. Nepotrebuje nič vylepšovať. Len mňa treba doladiť a bude to dobré. Prilbu mi ešte dokončujú. Bude vo farbách nového partnera a pre šťastie na nej vzadu nechýba portrét dcérky.

O cieľoch
Každý chce vyhrať, mňa by potešilo aj umiestnenie v prvej trojke. Hlavné je, aby som prišiel do cieľa zdravý a vyhýbali sa mi pády. V roku 2016 som obsadil druhú priečku. Každý potom čakal, ako to dopadne tento rok a skončil som 25-ty. Na úspech potrebujete kopu šťastia. Konkurencia je každý rok väčšia. Keď chcete byť vpredu, musíte súťažiť a riskovať od prvého dňa. Strata na najlepších sa postupne nabaľuje a neskôr už nie je šanca ju stiahnuť.

O príprave
V podstate je taká istá ako pred rokom. Vlani ma však výrazne pribrzdili natrhnuté šľachy v kolene a v členku. Tri týždne, zhruba v tomto čase, som nemohol robiť nič. Keď som konečne vyskočil na motorku, mal som veľké bolesti a nevedel som došliapnuť nohou na zem zo stupačky, čo bol veľký problém. Teraz sa venujem tréningu stopercentne. O to by to mohlo byť celé lepšie.

O trase
Teším sa, že budeme oveľa viac jazdiť na piesku v Peru, naopak, v Bolívii nás čakajú len dve etapy. Minulý rok tam bola polovica celej trate – samé blato a dve etapy museli úplne zrušiť. Každý deň sme boli totálne mokrí, motorky zničené a pérovanie vytečené. V KTM-ke už na to pomaly nemali náhradné diely. V Peru som raz zažil cieľ a raz štart. Zničil som si tam rameno, azda teraz zvládnem tú nepríjemnú zákrutu lepšie.

O bežnom dni
Raňajky máme všetci spoločné – vraj formou švédskych stolov. Reálne však dostanete koliesko salámy, žemľu, syr a trochu praženice. Vstávame hodinu pred štartom približne o tretej v noci. Na úvod nás zväčša čaká dvoj až trojhodinový prejazd po asfaltke a potom päť, šesť, sedem či osem hodín náročnej etapy. Do depa prídem medzi druhou a štvrtou, naobedujem sa a osprchujem. Večera je o siedmej, medzitým si chystám rollbook. To niekedy trvá aj tri hodiny. O deviatej, najneskôr o desiatej sa snažím ľahnúť si a zaspať, i keď to nikdy nie je jednoduché. Potrebujete štuple do uší, keďže všade okolo je hluk ako vo fabrike, občas aj nejaké prášky na spanie.

O penalizáciách
Bolo to aj o politike. Ide totiž o boj veľkých značiek a ocitol som sa v zlom čase na zlom mieste. I keď je pravda, že som tam tankovať nemal, keďže pumpa nebola zaznačená v rollbooku. Pridal som sa k ďalším jazdcom a hoci tam boli protesty, všetci sme nakoniec penalizácie dostali. Musím si na to dať pozor.

 

Zdroj: sport.pravda.sk

 

stefan-svitko-martin-kubacka-galeria.jpgstefan-svitko-zlatko-novosad-anton-molnar-galeria.jpgstefan-svitko_05-galeria.jpgstefan-svitko_07-galeria.jpgstefan-svitko-galeria.jpgstefan-svitko_06-galeria.jpgstefan-svitko_01-galeria.jpgstefan-svitko_02-clanokW.jpgstefan-svitko_02-galeria.jpgstefan-svitko_03-galeria.jpg

 
 

Partneri SMF

futurum.png slovakiaracing.jpg esxmedia.png scrubl.png adam-stav.png nfa_group-3.png  foxracing.png maad.jpg rona.png   logo-ital-moto.png

Mediálni partneri

countrycross.pngsvetmotocyklov.pngmotocykel.png213.pngmotoride.png


 

NAVIGÁCIA

KONTAKT

Slovenská Motocyklová Federácia (SMF)

Športovcov 340

SK - 017 01 Považská Bystrica

IČO: 30813883, DIČ: 2020687944

NOVINKY NA EMAIL


© 2013 Slovenská motocyklová federácia | smf@smf.sk | podmienky používania
Práva na všetky použité materiály sú vyhradené. Tvorba web stránok