Skoč na obsah Skoč na menu

DAKAR 2021 - len Saudská Arábia,ale úplne nová trať

DAKAR 2021 - len Saudská Arábia,ale úplne nová trať

Rally Dakar sa i v roku 2021 pôjde po druhý krát za sebou výhradne v Saudskej Arábii. Odštartuje opäž z Džiddy a tam aj po dvanástich etapových dňoch skončí. Napriek tomu organizátori vo svojich vyjadreniach sľubujú takmer novú trať.

Na základe zmluvy, ktorú uzatvoril organizátor ASO so Saudskou Arábiou na päť rokov malo toto kráľovstvo  exkluzivitu len pre rok 2020. Od roku 2021 mohli Francúzi do trasy rally zahrnúť i ďalšie krajiny arabského polo ostrova. Avšak prebiehajúca pandémia ochorenia Covid-19  tieto zámery zhatila a tak bola celá príprava ročníka 2021 ohrozená.

„Trať nie je taká ako sme chceli. Plánovali sme trasu viesť dvoma až troma krajinami, ale kvůli covidu-19 a obmedzeniu voľného pohybu sme ich nemohli navštíviť,“ vysvetľuje riaditeľ Rally Dakar David Castera„Takéto rozhodnutia sa musia robiť poriadne. Musíte danú krajinu navštíviť a rokovať s vládami at s vládami, avšak cestovanie nebolo možné, preto sme nemali inú možnosť ako tú, ktorú sme zvolili a to uskutočniť celý Dakar v Saudskej Arábii. Ďalšie krajiny , ak to bude možné, určite pridáme v nasledujúcich rokoch. Pre rally samotnú to ale žiadna vážna komplikácia nie je. Saudská Arábia je obrovská a ponúka veľa možností, kadiaľ môžeme trasu viesť. Vďaka tomu bude trasa stopercentne nová. Prakticky nepôjdeme miestami, kde sme boli v roku 2020.  Rovnakých bude len asi päťdesiat-osemdesiat kilometrov. Myslím si, že máme pred sebou dobrý ročník rally Dakar."

43. ročník Rally Dakar odštartuje 3. januára 2021 prológom v Džidde a jeho výsledky určia poradie do prvej z jedenástich klasických etáp. Deň odpočinku je naplánovaný v Haile  9. januára. Jedným z etapových miest bude i saúdsko arabská metropola Rijád. Cieľ je naplánovaný opäť v Džidde 15.januára 2020.

Dakar 2021 pôjde cez štyri provincie saudskoarabského kráľovstva. Jedná o oblasti Al-Jawf (na severe), Qassim (v centrálnej časti), Asser a Al-Baha (na juhozápade). Organizátori sľubujú väčší počet dún ako v roku 2020, v ktorých sa bude súťažiť od štartu po cieľ.  Chýbať nebude ani tradičná maratónska etapa, v polovici ktorej sa musia súťažiaci zaobísť bez zázemia pomoci svojich tímov. Bližšie informácie i trati a etapových mestách zverejní ASO v novembri 2020.

Ďalšie zmeny čakajú jazdcov na budúcoročnom Dakare i v oblasti navigácie. Táto oblasť prešla zmenami už v tomto roku, ale v roku 2021  jazdci kateg. motocykel a štvorkolka obdržia každý deň pred špeciálkou itineráre len pätnásť minút pred štartom, posádky aut a kamiónov desať minut pred odjazdom do meraného úseku.

Veľká pozornosť je opäť venovaná tiež bezpečnosti jazdcov a preto bude opäť dochádzať k znižovaniu dosahovaných priemerných rýchlostí. Už pri výbere trate sa organizátor držal zásady hľadania najpomalejšej varianty. Taktiež sa budú viac využívať zóny s obmedzenou maximálnou povolenou rychlosťou, ktoré majú byť vyznačené  v najnebezpečnejších úsekoch trate.

Ďalšou novinkou je i zavedenie zvukovej výstrahy jazdcom na nebezpečné miesta, ktoré budú v itinerári onačené druhým alebo tretím stupňom rizika. Jazdci budú niekoľko sto metrom pred takýmto bodom opakovaným pípnutím upozornení na prípadne nebezpečenstvo, t.j. malo by to viesť k vyššej koncentrácii jazdcov ma týchto rizikových miestach. Uvedená zvuková signalizácia bude motocyklistami testovaná už na Rally Maroko.

ASO taktiež prijala celý rad nových predpisov pre motocyklistov a to v súvislosti s tým, že od roku 2021 je Dakar zaradený do svetového šampionátu cross country rallly FIM. Uvedené opatrenia boli FIM-om prijaté na celý seriál MS cross-country rally a to hlavne v záujme zvyšovania bezpečnosti jazdcov.

Výber základných zmien v predpisoch pre motocykle:

Obmedzenie počtu zadných pneumatík na 6 ks pre 12 etáp, pre kratšie podujatia: 1 pneumatika na 2 dni pretekov. Napríklad na rally pozostávajúcej z 1 prológu a 5 súťažných dní bude možné použiť 3 pneumatiky. Bude sa môcť používať len jedna značka a model zadnej pneumatiky počas celej rally 
Počas rally sa bude môcť vymeniť  iba jeden piest a zakazuje sa úprava motocykla počas tankovania. zavádza sa povinnosť nosenia vesty s airbagom vybavenej pasívnou bezpečnostnou vložkou a povinný bude i certifikát o absolvovaní kurzu prvej pomoci.

Pre jazdcov kat. Elite (jazdci RallyGP) bude taktiež povinné navigačné zariadenie chránené penovým materiálom, najmä držiak na road book a predný štít z plexiskla musí byť odnímateľný a musí se uvoľniť v okamžiku prípadného nárazu.

FIM a ASO zatiaľ upustili od zavedenia restriktorov, výrobcovia však budú na vývoji v tejto oblasti behom sezóny 2021 pracovať. Počas budúcoročnej sezóny budú na podujatiach MS cross-country rally testované i elektronické roadbooky, ktoré by mali byť od roku 2022 plišne zavedené.

Prihlášky na Dakar 2021 začína organizátor prijímať od pondelka 15. júna 2020.

 

2021-dakar-rally-route.jpg

 

21-dakar-map-02.jpg

 
 

Partneri SMF

futurum.png esxmedia.png  nfa_group-3.png foxracing.png rona.png maad.jpg event_service.pngjohnny_servis.pngvictory_sport.png

Mediálni partneri

countrycross.pngsvetmotocyklov.png motocykel.pngmotoride.png


 

NAVIGÁCIA

KONTAKT

Slovenská Motocyklová Federácia (SMF)

Športovcov 340

017 01 Považská Bystrica, Slovakia

M: +421 903 695 835, T: +421 42 426 0332

E: smf@smf.sk

NOVINKY NA EMAIL

Pre odber noviniek od SMF je nutné súhlasiť so spracovaním osobných údajov.

Buďte s nami v kontakte


© 2013 Slovenská motocyklová federácia | smf@smf.sk | podmienky používania
Práva na všetky použité materiály sú vyhradené. Tvorba web stránok