Vyvinutá špeciálne pre jeden účel. Najnovšia generácia s limitovaným počtom vyrobených kusov. Pozri si pozornejšie, na čom zabojuje Števo Svitko na 8 000 kilometrov dlhom Dakare 2022.
Zrejme nebude žiadnym prekvapením, keď ti hneď na úvod prezradíme značku a typ Števovho stroja. Dôveru opäť dostáva KTM 450 Rally Factory Replica. Stroj z Mattighofenu má na Dakare každoročne naspočetnejšie zastúpenie, a nie je tomu tak náhodou. Ak sa chystáš stráviť v púštnom teréne dva týždne tvrdého rovnania pretekárskych síl, len ťažko nájdeš viac titulmi ovenčený stroj. Poďme sa pozrieť na KTMku detailnejšie.
Štefan ešte nestihol nastrojiť svoju dakarku do bojových farieb, takže v článku máš možnosť vidieť ju v stave, v akom si ju náš pretekár vyzdvihol. Aj keď… Presnejšie je povedať, že ju môžeš vidieť vo farbách, v ktorých si ju vyzdvihol. Zmena tam už predsa len je, a to celkom veľká. „Už druhý rok pôjdem na podvozku od Ľubora Kaňu, ktorý mám otestovaný, takže sa celkom teším,“ prezrádza Štefan.
“Na motorke sa toho veľa nezmenilo. Už štyri roky je to v podstate ten istý model, ale budúci rok by mal prísť nový. Na to sa veľmi teším.” Š. Svitko
Srdcom stroja…
…je samozrejme motor. Ide o výkonný jednovalec, ktorý produkuje približne 70 koní a skladá sa z komponentov, ktoré by si v inom KTM stroji hladal márne. Silu 450 kubíkového motora, ktorý sa stará o to, aby Števo neostal zahrabaný v dunách, prenáša na zadné koleso 6-stupňová prevodovka. Skvelú zvukovú kulisu má na starosti už tradične výfukový systém Akrapovič.
? Full karbónová navigačná veža na obrázku vyššie sa približuje umeleckému dielu. Čo myslíš? ?
Od počiatku Dakaru až do dnešných dní, zohrávala kľúčovú úlohu celej rely navigácia. Ale nie taká, akú nájdeš v Google Maps. Desiatky rokov zdolávali pretekári mnohokrát až 10-tisícové vzdialenosti iba vďaka papierovej rolke, na ktorej sú vyobrazené stupne, smer jazdy, nástrahy a príslušný kilometer. V rýchlosti, ktorá sa často štverá ďaleko nad 150km/h. V teréne…
? Celej navigácii dominuje roadbook, a teda miesto, kam jazdci vkladajú ráno pred etapou rolku s navigačnými informáciami. Nad ňu ešte príde Speedocap, ktorý ukazuje prejdené kilometre a rýchlosť. Pozorné oko si všimne, že na riadidlách ešte Štefan v čase fotenia nemal pripevnené ovládače na rolovanie roadbooku a prepínače prívodu paliva. ?
Ak by si chcel vedieť, aký servis je potrebný vykonať po každej etape na Rely Dakar, pozri si video nižšie. Štefanov dlhoročný mechanik, Zlatko Novosád, ťa prevedie svojou rutinnou prácou po Štefanovom príchode do bivaku. Dozvieš sa napríklad aj to, že nie vždy stačí iba vymeniť olej a vzduchový filter. Video TU.
Dajme si to teda v krátkosti ešte raz
Štefan Svitko – 12-násobný účastník Dakaru
Motor – jednovalec o objeme 449,3 cm³
Prevodovka – 6 stupňová manuálna
Váha – 139 kg (suchá)
Tlmiče – LK Suspension
Výfukový systém – Akrapovič
Brzdy – Brembo
Výška sedadla – 960 mm
Objem palivovej nádrže – 14 litrov vpredu a 16 litrov vzadu
Vyrobených kusov – 80
Fun Factor – nedá sa vyjadriť slovami ?
Motorka odchádza zo Slovenska už 24. novembra, kedy spolu so sprievodným vozidlom vyráža smer Marseille a odtiaľ sa bude plaviť do dejiska pretekov – do Saudskej Arábie.