Slovenský motokrosový majstrák ovládol bez straty bodu. V tom českom bojuje o titul. Vo vrecku má už aj vicemajstra Európy za rok 2022. Samozrejme ste trafili bez problémov meno nášho momentálne najúspešnejšieho motokrosára Tomáša Kohúta, s ktorým som si chvíľku pokecal o jeho sezóne, plánoch či jeho motocykloch…
Ako prvé, gratulujem k zisku vicemajstra Európy v motokrose a zároveň aj majstra Slovenska. Ktoré oslovenie ťa teší viac, vicemajster Európy alebo majster SR?
“Ďakujem pekne, zdravím všetkých fanúšikov motokrosu! A k tomu osloveniu. Určite ma viac teší vicemajster Európy. Znamená to pre mňa omnoho viac a je to môj najväčší úspech v doterajšej motokrosovej kariére.”
Náš majstrák si zvládol bez stratu čo i len jedného bodu, český majstrák máš tiež dobre rozbehnutý, tam máš aký cieľ? Pôjdeš ešte zvyšné preteky, aby si zabojoval o titul aj tam?
“Slovenský majstrák mi vyšiel, dá sa povedať, bez jedinej chyby, za čo som veľmi rád. V Čechách určite zabojujem o titul, nakoľko to pred sezónou bol aj náš cieľ. Nepočítali sme ale s termínovou kolíziou. Bodovú stratu sa mi už podarilo dohnať, som priebežný líder dva preteky pred koncom. Pevne verím, že tú “červenú tabuľku” si udržím až do posledných pretekov a titul bude patriť mne a Osička MX Teamu.”
Poďme sa ale povenovať tomu, čo si vážiš viac – európskemu majstráku. Kedy vznikla myšlienka ísť celý EMX Open?
“Pred sezónou sme mali plán ísť hlavne český a slovenský majstrák. Potom skúsiť tri preteky EMX Open, kde by sme sa ďalej rozhodovali podľa výsledkov, či to má vôbec zmysel odjazdiť celý seriál. V pláne bol aj ADAC, no keď sme sa zamerali na EMX Open, ADAC už viac nepripadal do úvahy, nakoľko by to nevychádzalo časovo. Podarilo sa mi štartovať aj na troch pretekoch Majstrovstiev sveta v triede MX2 vo Francúzsku, Nemecku a Česku. Toto bola pre mňa brutálna skúsenosť do budúcnosti a veľký zážitok.”
Mali ste pred štartom sezóny ciele na zisk “bedne”?
“Hovoril som si pred pretekmi a sezónou EMX Open, že top 10 bude fajn výsledok. Po pretekoch v Británii, kde som skončil desiaty, som bol s výsledkom spokojný. Stretla sa tam obrovská konkurencia a podaril sa mi tam zájsť slušný výsledok, tak som si posunul cieľ na top 5 a potom to tam už začalo padať.”
V Taliansku prišlo prvé pódium, vedel si, že ich dáš do konca sezóny ešte viac?
“Toto pódium mi urobilo mega radosť. Prvé na Európe. Bol to pre mňa určitý zlom, kedy ma to nakoplo ísť ešte viac. Dodalo mi to aj potrebné sebavedomie a odvtedy som vedel, že na to mám a výsledky do top pätice budú padať častejšie.”
Nakoniec vyšlo pódium aj v záverečných pretekoch sezóny a ako bonus druhé miesto v celom EMX Open.
“Bol to pre mňa šok, keďže na začiatku sezóny som bol spokojný s desiatym miestom a nakoniec to vydalo takto krásne. Nielen pre mňa, ale aj pre celý tím to bol obrovský úspech. Musím aj touto cestou poďakovať celému tímu, hlavne Martinovi Osičkovi a môjmu otcovi, ktorí to všetko zariadili, cestovali obrovské vzdialenosti do Británie, Fínska, Turecka, aby sme tam mohli zajazdiť takéto výsledky.”
Plánujete si zopakovať EMX Open aj na budúcu sezónu?
“Áno, plánujeme to aj na budúcu sezónu, no v roku 2023 to už nebude v podobe celého seriálu, ale iba “finálových pretekov”, kde sa rozhodne o majstrovi. Zatiaľ sa nevie, kde sa budú tieto preteky konať, no určite sa ich zúčastníme. Je to ale škoda, že už sa nepôjde celý seriál.”
Teraz trošku k technike. Počas sezóny striedaš 250tku aj 450tku. Má to pre teba nejaké výhody, alebo to robíš len kvôli pretekom, na ktorých sa zúčastňuješ?
“S tímom sme sa dohodli, že slovenský a český majstrák pôjdem na 250tke. Open na 450tke. Myslím si ale, že mi to prospieva. Na tej 250 musíš ísť predsalen agresívnejší, dravý štýl a potom si viem tento štýl preniesť aj do jazdy na 450tke. Občas to už je trošku cez hranu, ale myslím si, že toto striedanie bolo pre mňa prospešné a na výsledkoch na 450tke sa to prejavilo.”
Ktorá motorka je tvojmu srdcu bližšia?
“Momentálne ma to baví tak ako to je. Aj 250 aj 450. Baví ma ten prechod medzi nimi, pretože to potom nie je stereotyp. Na 450 si užívam výkon, na 250 si zasa užívam tú hravosť. Následne sa teším aj z jednej aj druhej.”
Večná otázka, čo máš iné, “poladené” na tvojich motorkách oproti tým našim, čo máme v garážach.
“Na mojej parádnej terénke mám hlavne iné tlmiče: WP XACT PRO. O pérovanie sa mi stará Motogregyplyn. Máme aj nejaké drobné úpravy z Rakúska na motore a riadiacej jednotke oproti sérii. A potom už len také drobnosti ako okuliare Xtrig, riadidlá Renthal 996. Zvyšok je séria.”
Stretli sme sa nedávno na testovačke KTM SX modelov 2023, vyskúšal si si všetky, čo hovoríš na novú generáciu?
“S modelmi 23 som bol veľmi spokojný. Vyskúšal som si všetky kubatúry. Sú tam zmeny k lepšiemu, nie je na nich nič, čo by som negatívne hodnotil, takže aj na budúci rok na 100% zostanem pri KTM.”
Ktorá z nich ti učarovala najviac? Nedalo mi nevšimnúť si, že ste sa s chalanmi z tímu poriadne vyšantili na dvojtaktoch – vymenil by si to niekedy za 4T?
“Ak môžem hovoriť za seba, tak pri tejto príležitosti som si tie dvojtakty užil najviac. Ako som už spomínal, že ma baví prechod medzi 250 a 450, tak skok z 4T na 2T je ešte o niečo viac. Na víkendík a zábavu dvojtakt beriem všetkými desiatimi a je to jedno či tristovku alebo 125-ku. Na preteky si ale nechám môj štvortaktík.”
Na záver ešte prajem úspešné ukončenie sezóny a hodne zdaru v tej ďalšej. Ďakujem veľmi pekne za rozhovor, Tomáš!
“Aj ja ti ďakujem za rozhovor. Fanúšikom tiež ďakujem za obrovskú podporu. Úplne najväčšie ĎAKUJEM patrí Osička MX Teamu a naším sponzorom. Verím, že český majstrák dotiahneme do úspešného konca a vidíme sa v sezóne 2023!”
Zdroj: countrycross.sk (T. Kremeník)
Foto: Archív Tomáš Kohút: osičkamxteam.com, Roman Borák